Friday 2 November 2012

Diari 21 : Biskut atau roti



Sekarang adalah cuti pertengahan semester bagi mahasiswa-mahasiswi di UPSI. Cuti ini juga adalah serentak dengan Hari Raya Aidiladha yang disambut oleh umat Islam di seluruh negara. Saya mengajak rakan saya yang berasal daripada Sabah untuk mengikuti saya pulang ke kampung halaman dan dia bersetuju untuk mengikuti saya.
           
           Minum petang pada hari ini hanyalah air teh dan biskut. Saya mempelawa rakan saya untuk makan bersama-sama. Di meja makan, saya menyuruh rakan saya untuk makan roti. Dia kehairanan dan bertanya saya pula di mana roti yang saya maksudkan lalu saya tunjukkan kepadanya biskut di dalam piring.  Dia mentertawakan saya dan berkata itu biskut bukan roti. Saya terdiam atas kesilapan saya sebentar tadi dan hanya tersenyum mengakui kesilapan yang saya lakukan.
           
           Bagi saya, biskut dan roti digolongkan dalam satu jenis dan menamakan kedua-duanya itu sebagai roti. Tetapi bagi masyarakat luar sama ada daerah atau negeri yang berbeza mengkategorikan biskut sebagai biskut dan roti sebagai roti. Perbezaan pandangan itu telah membuatkan sesuatu masyarakat menimba pengalaman baru terhadap suatu masyarakat yang mereka duduki walaupun hanya sekejap. 

No comments:

Post a Comment